- Vliegtuigfabrikant Airbus heeft de nieuwe opzet voor de cabine van de A350 onthuld, die tien stoelen per rij heeft in plaats van de gebruikelijke negen.
- Door de cabine tien centimeter wijder te maken, heeft Airbus een extra stoel per rij kunnen toevoegen.
- Met deze extra zitplek kan de A350 de concurrentie aangaan met de Boeing 777X.
- Lees ook: Dit zijn volgens meer dan een miljoen reizigers de beste 8 vliegmaatschappijen ter wereld: KLM zit erbij
Vliegtuigfabrikant Airbus heeft een nieuwe opzet voor de cabine van zijn A350 onthuld met als doel om luchtvaartmaatschappijen meer “omzetmogelijkheden en een hogere efficiëntie” te bieden.
Airbus heeft de cabine tien centimeter verbreed en voegt nu een extra stoel toe aan de bestaande opzet, waardoor er tien stoelen op een rij kunnen worden geplaatst in plaats van de standaard negen. De capaciteit neemt hierdoor toe met in totaal 27 stoelen op de A350-900 en 34 stoelen op de A350-1000, aldus Airbus.
Dit brengt de totale passagierscapaciteit van de A350-1000 op 410. Ter vergelijking: de Boeing 777X, de grote concurrent voor de A350, biedt plaats aan 406 mensen.
Airbus A350 krijgt nieuwe cabine met 10 stoelen per rij: zo ziet dat eruit
Airbus A350 krijgt nieuwe cabine met 10 stoelen per rij: zo ziet dat eruit
-
Airbus heeft een nieuwe opzet van de cabine voor zijn A350-vliegtuig onthuld.
Bron: Airbus
Bryan Van Der Beek/Airbus
-
Vorige week maakte de Europese vliegtuigbouwer de nieuwe stoelindeling, met 10 zitplaatsen naast elkaar, bekend voor z’n A350-varianten. Airbus heeft de extra stoel kunnen toevoegen door de cabine 10 centimeter wijder te maken. Hiervoor heeft het de zijwanden van het vliegtuig verdund.
Bron: Airbus
Airbus
-
De aanpassingen maken deel uit van de in september gelanceerde ‘New Production Standard‘ van de fabrikant, die de prestaties van de vliegtuigen verbetert en het gewicht vermindert.
Source: Airbus
Airbus
-
Door de extra ruimte passen er tien stoelen in een rij in plaats van de standaard negen, waardoor de capaciteit met in totaal 27 stoelen op de -900 en 34 stoelen op de -1000 toeneemt, aldus Airbus.
Source: Airbus
Airbus
-
Dit brengt de totale passagierscapaciteit van de A350-1000 op 410. Ter vergelijking: de Boeing 777X, de grootste concurrent van de A350, biedt plaats aan 406 mensen, aldus Reuters.
Source: Reuters
Taylor Rains/Insider
-
De hoge capaciteit van de 777X is een groot pluspunt voor Boeing, maar met de nieuwe cabine-indeling van de A350 kan Airbus nu concurreren met het paradepaardje van de Amerikaanse fabrikant.
S. Ramadier/Airbus
-
De Boeing 777-8 en 777-9 bieden nog altijd ruimte aan respectievelijk 384 en 426 passagiers, en de romp van de 777X is breder dan die van de A350.
Boeing
-
Ook is de romp van de 777X breder dan die van de A350. Boeing claimt dan ook dat zijn vliegtuig nog altijd comfortabeler is. “De huidige 777 biedt een ruimere cabine dan de concurrentie”, aldus een woordvoerder tegen Insider.
Taylor Rains/Insider
-
De Airbus A350 kan eigenlijk al 1o stoelen in een rij kwijt, maar dit wordt door de krapte slechts door enkele luchtvaartmaatschappijen toegepast, zoals de budgetmaatschappij French Bee.
Bron: French Bee
Taylor Rains/Insider
-
De stoelen die in de Airbus vliegtuigen van French Bee worden gebruikt, zijn minder breed dan de standaard 43 centimeter. De luchtvaartsector is dan ook kritisch over de smalle optie die de vliegtuigbouwer nu biedt.
Bron: Reuters
Taylor Rains/Insider
-
Zeker omdat Airbus in 2013 nog zei dat 46 centimeter de standaard moest worden, nadat Boeing 43 centimeter brede stoelen op zijn 787 had geïntroduceerd.
Bron: AIN Online, Airbus, Reuters
AP
-
De typische 3-3-3 indeling van de A350 biedt van oudsher 46 centimeter brede economy-stoelen en concurreert met de 787.
Bron: Airbus
M Radzi Desa/Airliners.net
-
Airbus komt nu echter terug op z’n opmerking uit 2013 en zegt dat in de nieuwe indeling alle tien stoelen 43 centimeter breed zullen zijn.
Bron: Airbus
Airbus
-
Dit is minder dan wat de huidige Boeing 777 biedt, die al regelmatig 10 zitplaatsen per rij heeft en een andere grote concurrent van de A350 is.
Ryken Martin/Shutterstock
-
De nieuwe cabine van Airbus heeft verschillende extra voordelen, waaronder de verbreding van de typische economy-stoel in een 3-3-3-opstelling van 45 naar 47 centimeter…
Herve Gousse/Airbus
-
…en bredere premium economy-stoelen tot 48 centimeter, evenals meer ruimte in het gangpad en de middenconsole.
Thomas Pallini/Business Insider
-
Het bedrijf vertelde de luchtvaartsite Runway Girl Network in september dat de vliegtuigbouwer eraan werkt om de extra tien centimeter ook te gebruiken om het comfort in de business class te verbeteren.
Thomas Pallini/Insider
-
Hoewel deze veranderingen een grote stap van Airbus lijken, zegt Richard Aboulafia, directeur van adviesbureau AeroDynamic Advisory, dat de aanpassingen te laat komen.
Joel Serre/iStock Editorial/Getty Images Plus
-
“Hogere dichtheid is altijd welkom, vooral in een tijd van hoge brandstofprijzen”, zegt hij. “Maar ze hadden dit zo’n zes of zeven jaar geleden al moeten aanpassen.”
Airbus